100 mln zł na poprawę bezpieczeństwa w pracy

100 mln zł na poprawę bezpieczeństwa w pracy

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił kolejny konkurs na dofinansowanie projektów, które poprawiają warunki pracy. W tegorocznej edycji pula wynosi 100 mln złotych. Wnioski, wyłącznie elektroniczne, będzie można składać od 17 kwietnia do 18 maja.


Finansowanie działań, które zapobiegają wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym to jedno z zadań ZUS. Wsparcie mogą otrzymać projekty, które poprawią bezpieczeństwo i higienę pracy. Zmniejszą zagrożenia wypadkami lub chorobami zawodowymi i zredukują niekorzystne oddziaływania czynników ryzyka na stanowiskach pracy. Projekty te mają przyczynić się do utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej.
Minimalne dofinansowanie, o które można się ubiegać, wynosi 10 tys. złotych. Maksymalne wsparcie projektu wynosi 80% jego szacowanej wartości, nie więcej jednak niż 299 tys. zł dla działań inwestycyjnych i 300 tys. zł dla inwestycyjno-doradczych. Środki te pochodzą z funduszu wypadkowego.
Dofinansowane mogą być tylko inwestycje, które będą bezpośrednio ograniczać niekorzystne oddziaływania w pracy. Projekty dotyczyć mogą m.in. zakupu maszyn, urządzeń i sprzętu chroniącego przed hałasem i drganiami mechanicznymi czy też promieniowaniem elektromagnetycznym.
Wnioski mogą składać płatnicy, którzy nie zalegają ze składkami i podatkami oraz nie są w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w czasie likwidacji lub postępowania układowego. Wsparcie można otrzymać nie częściej niż raz na trzy lata. Wnioski są rozpatrywane dwuetapowo. Najpierw ZUS sprawdzi projekty pod kątem formalnym - czy są kompletne i poprawne. Następnie merytorycznie zweryfikują je eksperci wyznaczeni przez Centralny Instytut Ochrony Pracy.
Formularz o dofinansowanie i dokumentację trzeba złożyć elektronicznej, przez stronę prewencja.zus.pl<http://www.prewencja.zus.pl>. Szczegółowe warunki konkursu i dokumenty do pobrania są na zus.pl/prewencja<file:///D:\Informacje%20prasowe\www.zus.pl\prewencja> i w Biuletynie Informacji Publicznej ZUS. Pytania można wysyłać na e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;mailto:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;.
Anna Szaniawska
regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa małopolskiego